Har du varit inne i en välsorterad matbutik på senare tid? Troligtvis va? Då har du säkert lagt märke till hur butikskommunikationen förändrats. De skrivna prislapparna, de stora pappersarken med kampanjpriser och reaskyltarna är borta. Helt och håller ersatta. Istället återfinns olika former av digitala apparater. Det är små digitala displayer som visar priset under varje produkt, det är stora skärmar som visar olika erbjudanden och det är touch-skärmar vid frukten.
Ja det är verkligen nya tider för butikskommunikation. Den digitala världen har gjort det möjligt för butikerna att förenkla, förändra och förbättra hur de presenterar sina varor. Butikskommunikation handlar inte längre om stora röda siffror skrivna med tusch utan nu är det rullande bildspel med animerade erbjudanden och effekter.
Jag var nyligen inne och handlade i min lokala stormarknad och jag insåg då hur mycket som har förändrats. Det är självscanning med självutcheckning, det är digitala vågar vid frukten. Ja till och med snuset fick jag köpa genom att pilla på en touch-skärm. Det är fascinerande hur just butikskommunikation har blivit något som nästan förväntas vara digitalt.
Tryckta kampanjer i butiken känns nästan föråldrat och omodernt. Jag som kund och konsument förväntar mig i princip digital skyltning. Fatta vad mycket möjligheter det här ger butikerna. De kan ändra priser och budskap på skärmarna utan att behöva trycka eller skriva nya. Tryckfels-Nisse måste vara i princip arbetslös idag.
Butikskommunikation är nu så himla mycket mer än vad det varit tidigare. Det är en hel konst nu. Helt plötsligt spelar design och budskap lika stor roll som priset på produkten. Innan kunde man skriva dit den röda REA-texten på en skylt så var det klart sen. Nu måste man istället utforma sina kampanjer så att de tilltalar konsumenten. Ja det är verkligen spännande tider vi lever i. Butikskommunikation kommer aldrig bli sig likt igen, det kan jag garantera.