Om man tänker tillbaka på hur e-handel faktiskt har utvecklats det senaste årtiondet är det lätt att häpnas. Idag kan man faktiskt finna det mest på nätet, oavsett om det rör sig om information eller produkter. Något många verkar handla online är Maria Åkerberg, en svensk hudvårdtillverkare från den svenska västkusten. Maria Åkerberg produkter kan man hitta på massvis med hemsidor och utbudet ökar för varje dag som går. Givetvis finns produkterna i butik också men det verkar som nätet har öppnat möjligheter för företaget att expandera samtidigt som återförsäljare har möjlighet att öka deras egen försäljning genom att ha hudvårdstillverkaren Maria Åkerberg i deras egna sortiment. Vi kan inte exakt veta varför Maria Åkerberg produkter har blivit så populära på såväl nätet som i butik. En anledning kan vara att företaget Maria Åkerberg endast använder naturliga ingredienser från växtriket. Dessutom är deras produkter helt ekologiska samtidigt som man har ett stort fokus på miljöansvar vilket man ofta associerar företaget med. I och med internets utveckling har konsumenter betydligt fler valmöjligheter än tidigare än förut. Detta för med sig att företag som Maria Åkerberg, som är aktiva på en marknad med hård konkurrens, måste sticka ut på något sätt. Att ha ekologiska produkter och jobba aktivt med miljöfrågor verkar vara ett vinnande koncept för företaget i fråga, men om det är den exakta anledningen väljer vi att lämna osagt.
E-handel har inneburit mycket positiva aspekter för företag som sysslar med hudvård likt Maria Åkerberg, men alla industrier har inte lyckats. Företag verksamma inom dessa industrier måste ta tillfället i akt att faktiskt se möjligheterna med e-handel för att öka deras egen försäljning och växa. För sanningen är att de flesta branscher och industrier kan vara verksamma online eller åtminstone skapa en närvaro på nätet vilket kan bidra till mängder med positiva aspekter.